onsdag 30 maj 2012

Didaktisk planering för musikpass!

Didaktisk planering

 Detta var min ursprungliga planering som ändrades en del till den dagen musikpassen skulle göras. Istället för att eleverna skulle rita något utifrån musiksagan fick de vara med och göra en egen musiksaga. Detta ändrades efter inrådan från Marie.

Jag har valt att under min VFU utföra musikpass jag först och främst känner att jag klarar av och behärskar. Om man är säker i sin undervisning skapar det ett större förtroende från barnen och uppgiften blir således bättre utförd anser jag. Musiken kommer att ske i form av ljud, sång och i avkopplande syfte som bakgrund. I Lgr 11 är bland annat imitation och improvisation med rörelser, rytmer och toner centralt i undervisningen. Detta vill jag använda mig av. Lgr 11 beskriver att rösten är ett instrument som ger variation av rytm, klang och dynamik. Det är ett musikaliskt verktyg som går att skapa mycket med och som alltid finns till hands.

Pass 1 Musiksaga  

Under mitt första musikpass kommer jag att berätta en musiksaga med flera inslag av ljud.  Bland dessa ljud kommer jag själv att ha valt ut ett antal som passar sagan, men även barnen kommer att få komma med egna förslag. Ljuden skall vara enkla, tydliga och ska gå att skapa genom kroppen som verktyg.

Pass 2 Estetiskt skapande och återberättande av sagan.

Andra passet kommer barnen att få måla sin bild av sagan på ett papper med avkopplande musik till. Barnen får välja fritt vad de tyckte var intressant från sagan och måla det på ett papper.

Syfte: Att stimulera barnens fantasi och tillsammans med dem skapa en spännande berättelse med inslag av flera olika ljud, rytmer och toner. Att sedan måla sin egen bild av sagan övar barnens minne och kognition samt i viss mån deras motoriska färdighet. Musiken ger dem koncentration att hålla sig lugna och avslappnade under uppgiften.
 
Jag anser de musikpass jag kommit fram till att använda i praktiken känns bra och är något som jag kan hantera.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar