Didaktisk planering
Detta var min ursprungliga planering som ändrades en del till den dagen musikpassen skulle göras. Istället för att eleverna skulle rita något utifrån musiksagan fick de vara med och göra en egen musiksaga. Detta ändrades efter inrådan från Marie.
Jag
har valt att under min VFU utföra musikpass jag först och främst känner att jag
klarar av och behärskar. Om man är säker i sin undervisning skapar det ett
större förtroende från barnen och uppgiften blir således bättre utförd anser
jag. Musiken kommer att ske i form av ljud, sång och i avkopplande syfte som
bakgrund. I Lgr 11 är bland annat imitation och improvisation med rörelser,
rytmer och toner centralt i undervisningen. Detta vill jag använda mig av. Lgr
11 beskriver att rösten är ett instrument som ger variation av rytm, klang och
dynamik. Det är ett musikaliskt verktyg som går att skapa mycket med och som
alltid finns till hands.
Pass 1 Musiksaga
Under mitt första musikpass
kommer jag att berätta en musiksaga med flera inslag av ljud. Bland dessa ljud kommer jag själv att ha valt
ut ett antal som passar sagan, men även barnen kommer att få komma med egna
förslag. Ljuden skall vara enkla, tydliga och ska gå att skapa genom kroppen som
verktyg.
Pass 2 Estetiskt
skapande och återberättande av sagan.
Andra passet kommer barnen
att få måla sin bild av sagan på ett papper med avkopplande musik till. Barnen
får välja fritt vad de tyckte var intressant från sagan och måla det på ett
papper.
Syfte: Att
stimulera barnens fantasi och tillsammans med dem skapa en spännande berättelse
med inslag av flera olika ljud, rytmer och toner. Att sedan måla sin egen bild
av sagan övar barnens minne och kognition samt i viss mån deras motoriska
färdighet. Musiken ger dem koncentration att hålla sig lugna och avslappnade
under uppgiften.
Jag anser de musikpass jag
kommit fram till att använda i praktiken känns bra och är något som jag kan
hantera.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar