söndag 1 april 2012
Att leda musikpass 1
Inför att leda musikpass 1 kom vi i gruppen fram till att ha ett bondgårdstema där vi ville få med våra övriga kurskamrater. Vi ville även att vårt tema skulle ge lärdom om olika djur på ett intresseväckande och lustfyllt sätt. Enligt Lgr 11 är syftet med musik bland annat att elevernas erfarenhet i musik utmanas och fördjupas i möte med andras musikaliska erfarenheter. Genom det ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar sina kunskaper. Detta kände jag att vi lyckades väl med i utförandet av vårt musikpass där vi utmanade eleverna och försökte utveckla deras kunskaper framförallt. Under musikpasset fick vi även ta del av de andra gruppernas musikpass där vi först fick träffa på elefanter och därefter bege oss ut på en spännande sjöfärd till en ö där en sjörövare bodde. Jag tycker att deras musikpass var roliga, kreativa och väl genomtänkta.
I vår egen grupp började vi med en kort presentation och tog sedan med våra kurskamrater på en utflykt där Madeleine gjorde uppvärmningsövningar samtidigt som en vandring till bondgården tog sin fart. Väl på bondgården togs våra kamrater emot av Martina. (de skulle anta rollen som förskolebarn vilket de skötte utomordentligt). Hon visade vilka djur som fanns på gården genom att inlevelsefullt peka och beskriva djuren som gick omkring på gården. Vi andra i gruppen fick göra djurläten till varje enskilt djur. Därefter kom bondmor och bondfar (Eva och Jane) som sjöng en visa där alla djur på bondgården fanns med. Eva spelade gitarr och Jane höll upp bilderna på djuren. Visan sjöngs först av Eva och Jane ett par gånger. Sedan fick våra kurskamrater sjunga efter Eva då hon delade upp låten i mindre partier. Det blir således lättare att ta till sig låten och komma ihåg texten. Sedan sjöng alla tillsammans. Därpå kom bondparets barn och ville leka memory. Till sin hjälp fick de alla andra barnen (kurskamraterna) Memoryt gick ut på att alla utom fyra stycken fick varsin bild på ett djur. Sedan skulle de lägga sig ihopkurad på golvet. De övriga fyra delades in i två lag med två i varje. Därefter började leken. Första paret skulle nudda något av de som låg på golvet och de som låg på golvet skulle ge ifrån sig det djurläte som kommer ifrån det djuret de hade på sin bild. Detta var samma djurläten som de tidigare fick öva på i sången. Om två djurläten var samma fick de som valde rätt således ett par. Tanken var att öva på minnet och samtidigt fortsätta bygga på kunskapen om djurens läten. Efter memoryt kom bondfar och körde hem alla barnen på traktorn. Under hemfärden sjöng vi allesammans en egengjord visa och hade även med mindre rörelser. Jag själv var väldigt nöjd och stolt över vårt förstledda musikpass där vi hade en stor variation och en röd tråd genom hela passet under de olika delarna. Jag anser att detta hade gått att leda i en vanlig barngrupp på ett liknande sätt då övningarna passade in i ett sådant tillfälle och barnens fantasi skulle skapa en grym inlevelse.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Du skriver på ett bra och intressant sätt. Det är roligt och lätt att läsa din blogg. Hur skulle du vilja använda dig utav musiken ute i verksamheten? Är musikpass något du skulle vilja jobba mer med?
SvaraRaderaTack så mycket Jenny! Eftersom jag än så länge inte känner att jag behärskar musiken genom instrument såsom trummor, gitarr till fullo, och piano för att nämna några skulle jag troligtvis använda mig av ljudlekar och sådant vi hittills gått igenom i kursen. Till exempel den färgade duken (minns ej namnet) som vi använda oss av i ett pass med Marie där färgglada enklare musikinstrument fanns med. Detta tycker jag är både roligt och lärorikt för barnen så detta är absolut saker jag skulle kunna arbeta med i en barngrupp.
SvaraRadera